Avaleht Ergonoomia

Näita tooteid:


Kulutarvikute otsing

Alusta uudistest!

 Ergonoomia põhisõnum on: kohandage töökoht enda järgi, mitte ärge kohanege töökohaga

Üha rohkem inimesi veedab pikki tunde kontorilaua taga istudes ja arvutiekraani vaadates. Sellest tulenevalt oleme üha enam kimpus ka mitmesuguste tervisehädadega. Mida kauem neid ignoreerida, seda keerulisem on hiljem oma tervist taastada. Endast lugupidav inimene vaatab oma töökoha kriitilise pilguga üle ja kohandab selle vastavalt enda vajadustele ja mugavusele.

Inimesed on eri kasvu ja mõõtu, seega peab igal töökohal olema võimalus reguleerida seda vastavalt töötaja mugavusele. Ka Eesti inimene ei tohiks seda unustada ja päevast päeva vaikides ebamugavust tunda. Kuna tööl veedame me suurema osa oma ajast, tuleb töötervishoiule väga suurt tähelepanu pöörata – lihtsam on tervisehädasid ennetada kui hiljem arsti poole pöörduda.

Mitmed uuringud on näidanud, et 1/3 kutsehaigustest on tingitud püsivast pingest ja sageli korduvatest liigutustest. Näiteks USA-s tehakse aastas 70 miljonit arstivisiiti, mille põhjuseks on lihaste ja liigeste probleemid. Töötajate kaebuste kulud on üle 20 miljardi dollari. Ka firmajuhid on üha enam hakanud aru saama, et investeering ergonoomilistesse töövahenditesse tasub end ära – inimesed ei puudu haiguste tõttu töölt, ei käi ebamugavustundest kohvi joomas või töökaaslastega lobisemas. Samuti on töö efektiivsem, kui seda teeb terve ja rõõmus inimene.

Mida tööasendi juures jälgida

Kui töötate arvuti taga mitu tundi järjest ilma tõusmata, väsivad silmad, tekib silmade ülepinge, suureneb valgustundlikkus. Nende murede põhjuseks on ebapiisav valgustus, kas liiga tugev või liiga nõrk ja/või tööpinna ning ekraani liiga suur kontrastsus. Väsimust ja halba enesetunnet võivad süvendada ka ekraani peegeldused, ekraani vale asukoht või pildi halb kvaliteet. Halvast valgusest tingitud tundemärgid on silmamigreen, peavalud, silmade väsimus ja kipitus. Ekraanile ei tohiks langeda ja sealt peegelduda akendest ja tuledest langev valgus, samuti ei tohiks valgusallikad paista otse silma. Proovige muuta arvuti asukohta, vähendada laevalgustust ja parandada kohtvalgustust. Valige lamp, mis vähendab peegeldusi.

 

  Ülemisel pildil tavaline lamp
  ja alumisel peegeldust vähendav lamp,
  mis ei väsita silmi

 

 

 

 

 

 

Teine suur probleem on vale kehahoid, mis põhjustab pingeid lihastes ja liigestes ning tekitab aja jooksul sügavamaid probleeme. Pinge põhjuseks on ühesugune tööasend terve päeva jooksul ja vale kehahoid – selg on liiga painutatud, randmed kõverdatud, jalad risti. Pingeid aitab leevendada õige tööasend ja kerged võimlemisharjutused. Võtke aega sirutamiseks, reguleerige tooli, kasutage mugavaid ergonoomilisi abivahendeid.

Tänuväärsed abivahendid

Et oleks mugav istuda, on olemas mitmed abivahendid, mille abil töökoht enda järgi kohandada. Ekraan on õigel kõrgusel, kui teie silmad on erkraani ülemise serva või keskmega ühel kõrgusel ja ekraanist 50–70 cm kaugusel. Kui teie arvutil puudub reguleeritav jalg, kasutage monitori alust – parim on lihtne, vajadusel sahtliga alus. See aitab käsivarsi õiges asendis hoida. Jalatugi aitab aga jalgade õiget asendit hoida ja vältida liigset survet põlveõndlasse või reitele. Jalatugi peab olema reguleeritava kõrguse ja kaldenurgaga, mittelibiseva pinnaga ja stabiilne. Korralik jalatugi võimaldab reguleerida õiget isteasendit nii, et väheneb selja, kaela ja jalgade väsimus.

Suur probleem on ka päevast päeva korduvad ühesugused liigutused, mis kurnavad keha. Probleemid tekivad trükkimisel, hiire kasutamisel või andmete sisestamisel paberilt. Siin saab samuti abi professionaalsetest ergonoomilistest abivahenditest. Kui peate tihti samal ajal dokumente lugema ja arvutisse vaatama või näiteks andmeid sisestama, liigub teie pea pidevalt üles-alla ning tekivad pea- ja kaelavalud. Sellisel juhul kasutage teile sobivat tugevat dokumendialust. Korduv surve liigestele põhjustab valu ja jäikust tööpaeva lõpul ja tulemuseks võib olla karpaalkanali sündroom, mille tunnusteks on terav valu randmetes ja kätes, kohmakus, jõu kaotus, eksimused täpsuses. Abiks on mugav geeliga randmetugi, mis aitab hoida randme õiget asendit klaviatuuri ja hiire kasutamisel. Eelistada tuleks hiirematte, mis on suure täpsusega (ingl high precise), nii väheneb liigutuste arv ja ulatus.

 

  Klaviatuuri ja hiire randmetugi hoiab käe
 
mugavas sirges asendis ja toetab seda

 

 

 

 

 

Sülearvutiga töötamine

Igal tööviisil on spetsiifilised nõuded. Kodukontorite levik ja mobiilne tööviis (lennukis, rongis, kohvikus, koosolekuruumides) on toonud endaga kaasa laialdase sülearvutite kasutamise. Sülearvutite osakaal suureneb: 2010.aastal oli 90% kasutatavatest arvutitest sülearvutid.  

Kui kasutada sülearvutit kasvõi poole oma tööajast, tuleks liidendada lisaklaviatuur ja hiir, tõsta sülearvuti spetsiaalse alusega kõrgemale, nii et silmad oleksid ekraani ülemise servaga kohakuti. Selg läheb nagu iseenesest sirgeks ja tunne mugavaks. Lisavarustus peaks olema reguleeritava kõrgusega ja vajadusel kergesti transporditav. Vähene lõdvestumine ja surve kõvale pinnale annavad eelsoodumuse karpaalkanali sündroomi tekkeks. Leevendust toob geeliga randmetoe ja hiirealuse kasutamine. Kui liikvel olles palju sülearvutit kasutada, muudavad elu mugavaks spetsiaalne teisaldatav, väiksema mõõduga täpne hiirematt, kaasaskantav väike hiir ja eriline lisaklaviatuur või hiir numbrite sisestamiseks.

 

 

Pildil ideaalne sülearvutiga töötaja töökohta

 

 

 

 

 

 

 


Ka seadus on töötaja poolel

Õnneks on töötaja selja taga ka õigusaktid, näiteks kuvariga töötamise töötervishoiu ja tööohutuse nõuded, valitsuse 2000. aasta määrus nr 362. Akt toetab eeltoodud abinõusid ja lisavarustuse soetamist töölauale. Nii on inimesel õigus tööandjalt jalatuge või reguleeritavat tooli nõuda. Ka on iga tööandja kohustus hinnata töötaja töökohta, et vältida tervisele kahjulikke riske. Oma tervist hoida on oluliselt odavam, kui seda hiljem taastada!


3M ergooomiatoodete .pdf kataloogi saate alla laadida siin: